Kako se bira savršen hedlajner? Tajne iz backstage-a Sziget festivala otkriva nam Virág Csiszár

U ekskluzivnom razgovoru za Teen Star, Virág Csiszár, buking menadžerka jednog od najpoznatijih festivala na svetu, otkriva kako izgleda potraga za savršenim hedlajnerom.

Svake godine u avgustu, jedno ostrvo usred Budimpešte pretvori se u šareni raj za ljubitelje muzike – i to ne bilo kakve.

Sziget je mnogo više od festivala – to je kulturno putovanje, mesto susreta izvođača iz celog sveta i fanova koji dolaze zbog muzike, energije i nezaboravnih trenutaka. Ali da li si se ikada zapitao ko stoji iza spektakularnog lajnap-a i kako se odlučuje koji izvođači će zauzeti najveće bine?

U ekskluzivnom razgovoru za Teen Star, Virág Csiszár, buking menadžerka jednog od najpoznatijih festivala na svetu, otkriva kako izgleda potraga za savršenim hedlajnerom, šta publika zaista želi – i zašto je Sziget toliko poseban.

Možete li nas provesti kroz proces bukiranja izvođača za Sziget? Koliko unapred počinjete da planirate postavu?​

To je složen proces koji zahteva dug vremenski period planiranja, prikupljanja i analiziranja podataka, odlazak na nastupe, kako biste videli potencijalne izvođače uživo, utvrđivanje potencijalnih hedlajnera predstojećeg izdanja događaja. Ovo se obično dešava približno 16-17 meseci pre festivala. Kada je lista onih koje želimo spremna, možemo početi razgovore sa agentima o njihovim planovima i šaljemo prvu ponude.

Koji su ključni faktori koje uzimate u obzir prilikom odabira hedlajnera za Main Stage i Revolut Stage?

Radimo različite ankete među publikom – i na licu mesta i putem naših online kanala. Važno nam je da dobro upoznamo našu publiku i trudimo se da ispunimo njihove želje. Na festival dolaze ljudi iz celog sveta, tako da moramo imati u vidu ne samo lokalno tržište, već i sve ključne zemlje iz kojih dolaze naši posetioci. Prikupljamo što više podataka – istoriju prodaje karata za turneje hedlajnera, prethodne festivalske nastupe, broj online slušalaca – i pratimo aktuelne planove potencijalnih izvođača. Naravno, na kraju sve zavisi i od njihovih turneja, dostupnosti itd.

Kako pravite balans između globalnih superzvezda i davanja prostora novim izvođačima?

Velika je privilegija to što možemo da bukiramo nove, talentovane izvođače za Sziget. Na malom tržištu kao što je Mađarska, retko imamo priliku da ih vidimo uživo, mada se to polako menja. Meni je čast da publici predstavim sveže talente. Na festivalu imamo mnogo bina – i muzičkih i nemuzičkih – sa različitim strategijama i kapacitetima bukiranja, pa svake godine imamo priliku da složimo raznolik i zanimljiv lajnap.

Koliki uticaj ima Sziget zajednica – kao i svi mi na društvenim i digitalnim mrežama – na vaše odluke o bukingu?

Kao što sam spomenula, želje fanova su ključan faktor u donošenju odluka. S obzirom na to da smo veliki festival sa više žanrova, trudimo se da ponudimo razne opcije kako bi svako mogao da pronađe svog favorita u lajnapu.

Koji je najveći izazov sa kojim se suočavate prilikom organizacije ovako raznolikog lajnap-a svake godine?

Rekla bih da su to nedostatak dostupnih hedlajnera u ranom i srednjem avgustu i stalni rast honorara izvođača. Neki hedlajneri takođe odluče da idu na turneje po arenama/stadionima, umesto da nastupaju na festivalima. To su najveći izazovi sa kojima se trenutno suočavam.

Kako uspevate da lajnap održi vrednosti i identitet Szigeta – ne samo kroz muziku?

Uvek pokušavamo da ostanemo verni vrednostima koje zastupamo: sloboda, raznolikost, inkluzivnost i održivost. To su važni faktori prilikom bukiranja lajnap-a festivala – ne samo muzičkih nastupa, već i izvođačkih umetnosti, instalacija i ostalih sadržaja.

Koji je najneočekivaniji izvođač kojeg ste uspeli da bukirate – ili pokušali da bukirate?

Tokom festivala organizujemo specijalne nastupe u Budimpešti – žurke na brodovima, žurke u zamkovima i iznenadne nastupe koji se objavljuju posetiocima na dan događaja putem Sziget aplikacije. Ti nastupi su uvek uzbudljivi jer se dešavaju na neobičnim i jedinstvenim lokacijama.

Jedno od najnezaboravnijih bukiranja za mene bilo je gostovanje Linkin Park-a na VOLT Festivalu, koji smo organizovali do pre nekoliko godina. Nastup je bio 2017. godine i bio je to prvi put da bend nastupa u Mađarskoj, ali i moja prva međunarodna buking saradnja. Nažalost, to je bio i jedan od poslednjih nastupa sa Chesterom Benningtonom.

Linkin Park na VOLT festivalu 2017. godine

Na kog izvođača iz 2025. lajnap-a se lično najviše radujete?

Teško mi je da izdvojim samo nekoliko, ali zaista se radujem povratku Justice i Empire Of The Sun nakon mnogo godina. Takođe, prvi put nastupaju Chappell Roan i Nelly Furtado – ne samo na Szigetu, već i u našoj zemlji. Ove godine prvi put imamo i K-pop izvođača – Kiss Of Life.

Koji savet biste dali mladima koji sanjaju o radu iza scene na velikim festivalima kao što je Sziget?

To je uzbudljiv posao. U zavisnosti od konkretne pozicije, potrebni su velika strast, fleksibilnost, otpornost, sposobnost rešavanja problema, dobra fizička kondicija itd. Iza kulisa se odvija mnogo posla koji nije uvek sjajan i glamurozan kao što izgleda spolja.

Šta iz vaše perspektive izdvaja Sziget u svetu festivala?

Sziget nije samo jedan od najvećih muzičkih događaja na svetu. Pošto se održava na ostrvu usred Budimpešte, festival nudi jedinstveno iskustvo međunarodnoj publici, pozivajući ih na šestodnevno kulturno putovanje uz izvođačke umetnosti, zabavne atrakcije, instalacije i eklektičan muzički lajnap – žurka koja ne prestaje.

E-mail je možda passe, ali o našim pričama možeš da pričaš i na TikToku. Prijavi se.